Academy kalender

« November - 2017 »
M D W D V Z Z
 
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
24
25
26
27
28
29
30
 

De complexiteit van de consultant of het simplisme van de manager?

28 juni 2014 | Geschreven door: John Greijmans

Wat levert meer succes op in je werk? Alles zo eenvoudig mogelijk maken, of ingewikkelde onderwerpen ook op niveau behandelen? De meningen zijn verdeeld. De een zegt: je moet complexe problemen niet simplificeren, dat doet geen recht aan de werkelijkheid. Een ander zal zeggen: als je de dingen niet simpel maakt, gebeurt er niets.

Argumenten om niet te simplificeren

Mensen kunnen in een organisatie dezelfde woorden gebruiken, maar bedoelen daar dan volstrekt verschillende dingen mee. Daarnaast zijn organisatie complex. Alleen al het netjes in kaart brengen van alle actoren, wat ze zeggen én wat ze eigenlijk bedoelen is al een hele afstudeerscriptie. Dit kun je niet terugbrengen tot simpele proporties. Laten we dit het standpunt van de academicus noemen.

Argumenten om het eenvoudig te houden

Mensen hebben geen tijd zich in moeilijke zaken te verdiepen en dikke rapporten te lezen. Het hele verhaal moet op één velletje. Duidelijk voor iedereen. Ons bevattings- en verandervermogen is nu eenmaal beperkt. Dit is dan het standpunt van de ondernemer.

Wie heeft er gelijk?

De vraag is of het beantwoorden van de vraag wie gelijk heeft productief is. Je kunt de academicus wegzetten als theoreticus of luchtfietser. Wat maar al te vaak gebeurt onder ondernemers. En je kunt de ondernemer typeren als onnozel en kortzichtig. Wat onder adviseurs en onderzoekers niet ongebruikelijk is. Snobs tegenover simplisten. Maar daarmee doe je beiden geen recht en kom je in het runnen van een afdeling of bedrijf geen steek verder.

De tegenstelling tussen ingewikkeld en eenvoudig is een valse als het om managen en ondernemen gaat. Een complexe analyse die niet leidt tot praktische acties is academisch tijdverdrijf. En een snelle actie zonder denkwerk leidt hooguit door toeval tot succes. De kunst is om de aansluiting tussen beide te vinden. Verbinden in plaats van polariseren.

Dat vergt slimme academici die ook gewone-mensen-taal spreken. En praktische managers en ondernemers die slim genoeg zijn om een ingewikkeld verhaal te volgen. Het dikke rapport met de uitvoerige analyse. En dat ene A4’tje waarop klip en klaar staat wat we vandaag gaan doen.

________________________________________

Deze blog is een samenvatting van een artikel verschenen in het NRC Handelsblad van zaterdag 21 september 2013 op pagina 15

Tags: Management