Academy kalender

« November - 2017 »
M D W D V Z Z
 
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
24
25
26
27
28
29
30
 

Maak een elevatorpitch voor de lift op de bovenste verdieping aankomt!

12 juni 2014 | Geschreven door: Maria Berkenveld

Volgens Wikipedia is een elevatorpitch (elevator betekent lift, en pitch verkooppresentatie) een presentatiewijze van een idee voor een product, service of project. De naam elevatorpitch geeft de tijdsduur weer waarin een lift van de onderste naar de bovenste verdieping gaat, in ongeveer 30 seconden tot twee minuten. 

De elevatorpitch wordt tijdens het netwerken voor een variëteit aan doelen gebruikt. Hier kan het gaan om de verkoop van een product, het zoeken naar werk, speeddating of om een punt snel duidelijk te maken in een gesprek. Wezenlijk bij een elevatorpitch is een in het oog springende presentatie met denkbeelden, vergelijkingen en voorbeelden. Voor een succesvolle elevatorpitch tellen verder niet alleen gegevens en feiten, maar is ook het aanspreken van de emotie van belang.

Een elevatorpitch moet een helder statement bevatten over wie je bent en wat je doet. Dat geldt voor merken en voor bedrijven, maar ook voor individuen die zichzelf willen of moeten verkopen op de arbeidsmarkt. Een dergelijk statement mag zoals gezegd niet te lang zijn. Eén of twee zinnen die anderen gemakkelijk kunnen onthouden. Én, je moet ook meteen duidelijk maken dat je uniek bent en waarom.

Hoe maak je nu een elevatorpitch in minder tijd dan een elevatorpitch mag duren?  Wel door de volgende invuloefening te gebruiken:

Voor... (vul je doelgroep in), ben ik.... (vul je beroep of ambacht in), die het volgende levert.... (vul iets unieks in, iets wat anderen niet zomaar kunnen).

Als je worstelt met de vraag hoe je bij iets unieks komt, houd dan de volgende drie woorden in je achterhoofd: importance, delivery, uniqueness.  Wat je levert moet belangrijk (importance) zijn voor je klant, relevant voor diens motivatie.  Je moet je klant ervan kunnen overtuigen dat jij deze waarde ook echt zult leveren (delivery). En je moet hem duidelijk kunnen maken dat jij dit anders en beter doet dan de concurrentie (uniqueness).

En klaar is je elevatorpitch.

Tags: