Academy kalender

« November - 2017 »
M D W D V Z Z
 
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
23
24
25
26
27
28
29
30
 

Ondernemers aller landen, verbeter de wereld!

28 april 2014 | Geschreven door: John Greijmans

“[T]he manager is the agent of the individuals who own the corporation [..] and his primary responsibility is to them.” Deze woorden werden in 1970 uitgesproken door de Amerikaanse Nobelprijswinnaar Milton Friedman. In zijn optiek had een onderneming geen maatschappelijke verantwoordelijkheid. De aandeelhouders waren de baas. Hun doelstelling was winst maken, en dat was de enige taak die het management van een bedrijf had.

1970 ligt ver achter ons. Tegenwoordig willen veel bedrijven niet alleen winst maken, ze willen maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo) en iets teruggeven aan de maatschappij. Wat wij mvo zijn gaan noemen is nog steeds gericht op economische prestaties (profit), maar met respect voor de sociale kant (people) en binnen de ecologische randvoorwaarden (planet). Ondernemen heeft te maken met arbeid, kapitaal en grondstoffen. Die moet je inzetten om een betere wereld te maken, voor aandeelhouders, mensen en het milieu.

Mvo is echter niet iets van onze tijd alleen. In 1851 werd William Lever geboren in Bolton, Lancashire, Engeland. Na een opleiding in kruidenierswaren, begon hij in 1886 samen met zijn broer James een zeep producerend bedrijf onder de naam Lever Brothers, een van de voorlopers van Unilever. Dit bedrijf was een van de eerste firma's die zeep maakte uit plantaardige palmolie. Dit maakte hem uiteindelijk een van de rijkste mensen in het Verenigde Koninkrijk.

Lever is ook bekend vanwege zijn initiatief om het modeldorp Port Sunlight in de Merseyside te bouwen. Dat was bedoeld om de arbeiders van Lever Brothers op een moderne en hygiënische wijze te huisvesten. Lever verafschuwde namelijk de armoede in industrieel Engeland en vond dat werkgevers een taak hadden in de bestrijding daarvan. Vandaar dat hij zijn arbeiders een redelijk loon betaalde en allerlei sociale voorzieningen trof.

In de negentiende eeuw namen ondernemers als William Lever dus al hun verantwoordelijkheid door de situatie van de arbeiders te verbeteren. Welke uitdagingen biedt de eenentwintigste eeuw voor ondernemers die zich maatschappelijk verantwoordelijk voelen en de situatie van hun werknemers willen verbeteren? Ik wil er twee noemen: jeugdwerkloosheid en technologische ontwikkeling.

Jeugdwerkloosheid is een groot maatschappelijk probleem. In Spanje is bijvoorbeeld meer dan de helft van de jeugd werkloos. Dat is een gevaar voor de stabiliteit van de samenleving. Een ander voorbeeld is het Midden-Oosten. Het is wellicht speculatief, maar zou de situatie daar minder gespannen zijn als de werkloosheid niet zo hoog was?

De invloed van technologische ontwikkeling op onze samenleving is groot. Zowel in positieve maar helaas ook in negatieve zin. Een cruciale vraag is daarom: wat de gevolgen zijn voor de productiefactor arbeid? Het adviesbureau McKinsey heeft berekend dat er tot het jaar 2025 ongeveer 200 miljoen banen wereldwijd zullen verdwijnen door automatisering. Betekent dat 200 miljoen werklozen?

Nee! Er zullen nieuwe banen ontstaan. Zo hebben we de beschikking over steeds meer informatie. De behoefte aan analisten die deze informatie analyseren, zal dan ook exponentieel stijgen. Niemand kon in 1880 bedenken hoeveel mensen een eeuw later in de vliegtuigindustrie zouden werken. Dus het is waarschijnlijk dat er, naast informatieanalyse, ook op andere gebieden nog vele banen zullen worden gecreëerd.

De consequentie voor de bedrijven is dan wel dat ze continu moeten investeren in scholing en opleiding van hun medewerkers. Dat is wat ondernemingen kunnen bijdragen aan de P (people) van maatschappelijke verantwoordelijkheid. En zo kunnen zij de wereld verbeteren.

John Greijmans

Tags: