Academy kalender

« November - 2017 »
M D W D V Z Z
 
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
24
25
26
27
28
29
30
 

Ontwikkelingen en een concrete toekomstdroom in de detailhandel

05 mei 2014 | Geschreven door: John Greijmans

Het zijn spannende tijden in de detailhandel ofwel retail, zoals het tegenwoordig wordt genoemd. Er gaat veel veranderen als gevolg van toenemende (internationale) concurrentie en de veranderende eisen van de consument. Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen?

E-Commerce

Consumenten bestellen in toenemende mate online. Retailers hebben te lijden onder het toenemend aantal mensen dat online shopt. Volgens Thuiswinkel bedroegen de online-aankopen in 2012 € 10 miljard, voor 2020 wordt dit verwacht te groeien naar bijna € 20 miljard. Het marktaandeel van online-aankopen is gemiddeld 25%. Opvallend is dat het aandeel van kruideniers- en drogisterijproducten minder dan 2% is.

Techniek

Steeds meer mensen zijn de hele dag online. We zijn in het ‘always on-tijdperk’ beland. Tablets en smart-phones zijn goedkoop en zeer geschikt om in een winkel te gebruiken als kassatoepassing en informatiebron. Het is te verwachten dat, op basis van deze ontwikkelingen veel nieuwe retail-concepten ontstaan:

·       Een kassa-applicatie op een tablet is aanzienlijk goedkoper, mobiel in te zetten en beter schaalbaar dan de traditionele kassa’s.

·       Daarnaast kun je met een app klantgegevens als kledingvoorkeuren en maten registeren. Als de klant een jas vandaag te duur vindt, kan je hem een maand later per mail vertellen dat dezelfde jas in de webwinkel nu met korting te krijgen is.

Hybrid Shopping

Online winkelen is niet gezellig: het sociale aspect ontbreekt en dat is voor veel mensen een gemis. Anderzijds is het voor een merkeigenaar veel moeilijker om online een merk tot zijn recht te laten komen. Er ontstaan hybride varianten. Online merken als Nespresso presenteren zich in fysieke winkels en restaurants. De klassieke “bakstenen” retailer ziet zich geconfronteerd met het fenomeen ‘window shopping, online buying’. Wel de lasten, maar niet de baten dus. Hoe gaat hij dat oplossen?

Eén manier is om het internet in de winkel te omarmen. Zo zie je tegenwoordig in winkels schermen, toetsenborden en een IP-pinapparaten staan, waarop je een product kunt selecteren, je adres invoert en het product betaalt. Vervolgens wordt het artikel binnen enkele dagen thuisbezorgd.

De nabije toekomst

De techniek van nu maakt het mogelijk om echt één systeem voor voorraadbeheer, financiële administratie, CRM en betalingsverkeer in te richten. Volledig op basis van internettechnologie, waardoor alle verkoopkanalen en alle landen centraal bediend kunnen worden. Een bedrijf in Den Haag is bezig deze concrete toekomstdroom te realiseren. Daarover meer in een latere blog.

John Greijmans

Tags: